Gry i zabawy ważne dla rozwoju dziecka, cz.I
W wieku
przedszkolnym nasze pociechy szybko rosną. W tym właśnie okresie zaspokojenie
potrzeby ruchu jest ogromne. Ćwiczenia i gry ruchowe mają wpływ nie tylko na
zdrowie fizyczne, ale i na sferę psychiczną dziecka. Uprawianie gimnastyki,
ruchu na świeżym powietrzu zapobiega wielu chorobom, wzmacnia odporność
organizmu i pozwala na zachowanie prawidłowej postawy oraz właściwej sylwetki.
Wpływa również na kondycję fizyczną i samopoczucie, daje odprężenie. Kultura
czynnego wypoczynku zapobiega zaburzeniom nerwowym wśród dzieci. Coraz częściej
spotykamy się z opinią, że nasi wychowankowie są nadruchliwi, pobudzeni. A
przecież wiek
przedszkolny jest nazywany złotym
wiekiem motoryczności dzieci. W tym czasie nie można zaniedbać
sprawności ruchowej. Jest to bardzo ważne. Od tego zależy prawidłowy rozwój
fizyczny naszych pociech. Przedszkolaki z chęcią podejmują działania na rzecz
ruchu, ćwicząc
i doskonaląc takie elementy, jak: chód, bieg, podskok, wspinanie, pokonywanie
przeszkód oraz chwyty i rzuty do celu. Dają możliwość zaspokojenia naturalnej
potrzeby ruchu a także wykorzystania przez nich posiadanej energii.
Anton Semionowicz Makarenko -
znakomity pedagog, uważa że „dobra zabawa jest jak dobra praca.
Natomiast zabawa zła, to zła praca”. Swoją myśl argumentuje faktem, iż „każdej
zabawie, która jest dobra, towarzyszy wysiłek fizyczny jak i psychiczny".
W związku z powyższym możemy stwierdzić, że gry i zabawy dostarczają dzieciom nowych wrażeń. Wyrabiają
silną wolę oraz oddziałują na ich życie
emocjonalne. Kształtują intelekt i sprawności psychofizyczne. Wprowadzają nasze
pociechy w radosny nastrój oraz dobre samopoczucie. Polepszają stan zdrowia,
wzmagając ogólny rozwój. Są działalnością stwarzającą najlepsze warunki do czynnego wypoczynku. Wyrabiają
dodatnie cechy charakteru, w szczególności świadomą dyscyplinę i karność. Dzieci
nabywają umiejętność zespołowego współdziałania i współzawodnictwa.
Opracowała: mgr Edyta Dufaj
Literatura:
E.
Franus, Sprawdziany rozwoju dziecka od urodzenia do szóstego roku życia, Warszawa
1975
A.
Kalinowski, Ćwiczę i bawię się z dzieckiem, Warszawa1989
E.A.
Arkin, „Współczesne poglądy na zabawę”, w: „Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży”, red. M. Żebrowska, PWN, Warszawa 1986
W. Sheborn, Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997
K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1972