Gry i zabawy ważne dla rozwoju dziecka, cz. II
RODZAJE ZABAW
Gry i zabawy
ze względu na treść ruchową można
podzielić na kilka kategorii. Są to:
Zabawy
i gry ze śpiewem - zabawy te
u dzieci bardzo dobrze rozwijają poczucie rytmu. Wpływają na ich
umuzykalnienie. Kształtują koordynację i estetykę ruchową oraz harmonię i właściwe ułożenie ciała.
Umożliwiają rozwijanie indywidualnych, twórczych zdolności dzieci oraz ich
talentów. Wpływają kojąco na poprawę nastroju a ponad to przyczyniają się do
wyzwolenia pozytywnych emocji (radość, zadowolenie). Działają relaksacyjnie,
odprężają i poprawiają nastrój. Oprócz tego
zabawy ze śpiewem są rodzajem ćwiczenia oddechowego. Mobilizują do dobrego
oddychania z efektywną fazą wydechową.
Zabawy
i gry orientacyjno-porządkowe – umożliwiają dzieciom wytworzenie zdolności skupiania
uwagi, opanowania oraz zdobycia pewnych umiejętności. Uczą zajmowania stanowiska
we właściwym miejscu i zdobycie nowych informacji (np. odszyfrowanie ustalonych
wcześniej znaków i sygnałów, kontaktowanie się bez słów, opanowanie zasad ruchu
drogowego czy przejścia przez jezdnię) oraz zachowywania porządku i ładu (np. odpowiednie
ustawienie grupy, podział na zespoły, zbiórki, w rzędzie lub w dwurzędzie, w
kole, w rozsypce).Gry i zabawy te kształtują właściwą i szybką reakcję dzieci
na dany bodziec. Umożliwiają zdobycie zdolności orientacji w przestrzeni,
spostrzegawczości i kojarzenia. Pokazują dzieciom odpowiednie formy i normy
zachowań.
Zabawy i gry
z elementami równowagi - zabawy te wpływają na doskonalenie koordynacji wzrokowo – ruchowej. Kształtują
u dzieci umiejętność zachowywania koncentracji uwagi, spokoju, opanowania
wewnętrznego. Są związane z ćwiczeniami takimi, jak chodzenie po równoważni,
utrzymanie równowagi na jednej nodze, skoki, przejścia po ziemi z wprowadzeniem
zwężenia terenu, przekraczanie naturalnych przeszkód lub rozłożonych przyborów
na ziemi. Ćwiczenia te wymagają zastosowanie zasady stopniowania trudności
odpowiednio dostosowanych do grupy dzieci.
Zabawy
i gry na czworakach - zabawy te nie tylko rozwijają
fizycznie, ale korygują wady postawy (na przykład skrzywienie kręgosłupa). Sprzyjają
prawidłowemu ukształtowaniu się fizjologicznych krzywizn kręgosłupa. Chód na czworaka, pełzanie jest
ćwiczeniem siły. Korzystnie wpływają na motorykę ciała dzieci, wzmacniając
aparat więzadłowy oraz kostno - stawowy przez wzmocnienie
dużych grup mięśni. Pozycja na
czworakach, podpierająca ciało w czterech punktach, daje możliwość
przeprowadzenia wielu emocjonujących zabaw i gier ruchowych - bezpiecznych i
działających leczniczo (ćwiczenia korekcyjne).
Zabawy
i gry z mocowaniem – rozwijają
u dzieci siłę mięśni ramion, pasa barkowego pośrednio tułowia oraz nóg. Organizowane
powinny być raczej dla dziećmi starszych. Dają możliwość przeżycia wielu
emocji. Wykonywane ruchy muszą być dla dzieci bezpieczne a zabawy tego typu
powinny odbywać się pod kontrolą osób starszych.
Zabawy
i gry bieżne - są najczęstszą
metodą zajęć ruchowych z dziećmi. Zawierają naturalne elementy ruchu.
Składnikiem ruchowym tego typu zabawy jest bieg. Pobudzają do pracy układ
oddechowy i układ krążenia. Podnoszą ogólną wydolność fizyczną. Rozwijają
szybkość, siłę, koordynację ruchową, umiejętność koncentracji. W tego typu
zabawach należy zwrócić uwagę na to, aby bieg odbywał się lekko na palcach,
swobodnie z naturalną pracą ramion.
Zabawy
i gry rzutne, celowania
i toczenia - zabawy te
powinny być odpowiednio dobrane do wieku dzieci, gdyż są czynnościami trudnymi.
Kształtują u nich siłę, celność rzutu, zręczność oraz pewność rzutów i chwytów.
Mają duży wpływ na rozwój pasa barkowego oraz mięśni tułowia. Koordynują układ
wzrokowy z układem ruchowym, doskonalą koncentrację oraz skupianie uwagi. Rzuty mogą być
wykonywane z miejsca i w ruchu, np. z chodu czy biegu. Stanowią przygotowanie
do gry sportowej z piłką. Mogą odbywać się w różnych pozycjach wyjściowych, nie
tylko w pozycji stojącej. Można wykorzystać ćwiczenia z elementami czołgania, na
czworakach, rzuty z siadu do celu, z woreczkiem czy piłeczką. Celem rzutów może
być kosz, tarcza na ścianie, koło na podłodze.
Zabawy
i gry kopne - zabawy te
doskonalą u dzieci umiejętność prowadzenia oraz podbijania piłki nogą. Przygotowują
do zdobycia umiejętności gry w piłkę nożna. Wpływają na zdolność koordynacji
ruchu połączonej z szybkością i zwinnością, zwinnością i celnością, rozwijają właściwą reakcję,
spostrzegawczość i koncentrację. Oprócz tego uczą współpracy w zespole oraz dyscypliny. Mogą być wykonane za pomocą piłki, woreczka czy
lotki. Zabawy te wywołują wiele
emocji wśród dzieci ćwiczących a szczególnie wśród chłopców.
Zabawy
i gry skoczne - zabawy te mają podobny wpływ na organizm
dziecka jak zabawy bieżne. Rozwijają motorykę głównie przez wzmacnianie stawów
kończyn dolnych (szczególnie skokowych i kolanowych oraz biodrowych). Wpływają na kształtowanie
koordynacji ruchowo - nerwowej, głównie gdy skok połączony jest z biegiem. Są przez dzieci bardzo lubiane i dobrze wpływają na
ich ogólny stan fizyczny. Należy wdrażać do prawidłowego wykonywania skoku,
tzn. że po skoku trzeba wylądować na lekko ugięte nogi i na przednią połowę
stóp a nie na pięty. Skoki wadliwie wykonane są szkodliwe. Ich siły ciążenia
ciała przenoszą się na kręgosłup. Zabawy i gry skoczne powinny mieć charakter
swobodnego pokonywania przeszkód. Do tego służyć mogą: ławeczki gimnastyczne,
krzesełka, drabinki, różnego rodzaju wieże, płotki, schody, kłody, wzniesienia
terenu.
Zabawy i gry
z elementami wspinania się - mają wpływ ogólnorozwojowy, przyczyniają się do kształtowania mięśni
całego ciała. Wzmacniają szczególnie mięśnie tułowia, pas barkowy i siłę
ramion. Uczą dzieci bezpiecznego chwytu oraz pokonywania przeszkód. W sposób
naturalny oswajają z wysokością, wyrabiają zaradność i odwagę. Kształtują
charakter oraz siłę woli. Umożliwiają dzieciom zdobycie takich cech jak:
dokładność, opanowanie, samodyscyplina, a także śmiałość, odwagę,
samodzielność. Wpływają na rozwijanie logicznego myślenia i ich praktycznego
zastosowania w praktyce. Do tego rodzaju gier i zabaw służyć mogą: ławeczki
gimnastyczne, drabinki, różnego rodzaju wieże, płotki, schody, wzniesienia
terenu, skarpy.
Wyścigi
na wesoło – to
gry i zabawy zawierające w sobie elementy
rywalizacji. Organizacja tego typu zabaw powinna przebiegać bez stosowania zbyt
rygorystycznych przepisów. Mają one ogromny wydźwięk emocjonalny, dostarczając
ćwiczącym wiele emocji i radości. Kształcą szczególnie duże grupy mięśniowe,
układ oddechowy, krwionośny. W zależności od sposobu zorganizowania zabawy,
dobranej pozycji wyjściowej, stosowane mogą być odpowiednie przybory (szarfy,
krążki, woreczki, piłki, obręcze, laski - u dzieci starszych) a organizowane
mogą być na sali gimnastycznej, w terenie otwartym czy w wyznaczonej
przestrzeni środowiska naturalnego( teren powinien być bezpieczny dla
ćwiczących)
Z powyższego opisu możemy wyciągnąć wniosek, że gry i
zabawy ruchowe są wspaniałą metodą służącą prawidłowemu rozwojowi dziecka. Można
je wykorzystywać nie tylko w instytucjach wychowawczo – edukacyjnych , ale i w
domach w procesie wychowywania dzieci. Wszystkie cechy, które kształtują one u
dzieci, będę przez nie wykorzystywane w późniejszym życiu.
Opracowała: mgr Edyta Dufaj
Literatura:
E. Franus, Sprawdziany rozwoju dziecka od urodzenia do szóstego roku
życia, Warszawa 1975
A.
Kalinowski, Ćwiczę i bawię się z dzieckiem, Warszawa1989
E.A.
Arkin, „Współczesne poglądy na zabawę”, w: „Psychologia rozwojowa dzieci i
młodzieży”, red. M. Żebrowska, PWN, Warszawa 1986
W. Sheborn, Ruch rozwijający dla dzieci, Warszawa 1997
K. Wlaźnik, Wychowanie fizyczne w przedszkolu, Warszawa 1972